Kim van Schie

  • Ondanks bijna twintig jaar ervaring in de journalistiek heeft het even geduurd voordat ik inzag dat ik echt een talent heb voor het zien van verhaallijnen en het uitwerken daarvan tot impactvolle verhalen. Dat ik iets met gemak doe wat toch niet iedereen kan. En het duurde nog veel langer voordat ik dat hardop durfde te zeggen en ook mijn eigen verhalen kon delen.

    Toen ik voor het eerst een echt eigen, persoonlijk verhaal vertelde wist ik niet meer hoe ik het had van de zenuwen. Vlak voor de presentatie van mijn boek ‘Hallo lieverd’, over de adoptie van onze dochter, riep ik geïrriteerd uit; ‘ik wìl dit helemaal niet! Wie heeft dit bedacht?’

Man, wat voelde ik me kwetsbaar!

Ik begrijp heel goed welke obstakels om de hoek komen kijken wanneer je je eigen verhaal wilt vertellen. En dat een verhaal over je bedrijf eigenlijk ook een persoonlijk verhaal is. Ik zie vaak de twijfels toeslaan bij mijn klanten en er is dan niets mooier dan hen gerust te stellen en samen te werken aan ijzersterke verhalen, waar iedereen zich goed bij voelt en die bijdragen aan hun missie.

Werken aan een betere wereld

Die missie is voor mij net zo belangrijk als mijn werk op zich; mijn hart gaat sneller kloppen van ondernemers en organisaties die bijdragen aan een betere wereld. Wanneer we allemaal iets doen (klein of groot) om de natuur iets schoner te maken, om mensen aan het werk te helpen, of om begrip en verbinding te kweken, dan kan dat een enorme positieve verandering teweegbrengen in onze maatschappij.

Ik geloof dat het vertellen van positieve, inspirerende en motiverende verhalen een accelerator is voor het maken van impact. Verhalen zetten mensen in beweging en laten de wereld draaien.

Als journalist voor regionale omroepen voelde ik die impact soms heel direct. Hoe een verhaal iets kan veranderen aan belangrijke besluitvorming, support kan genereren voor mooie initiatieven of simpelweg een enkele persoon kan helpen aan meer zelfvertrouwen of het verwerken van een moeilijke gebeurtenis.

Het live verslag doen, presenteren, werken met keiharde deadlines en het zelf leren draaien met een camera zijn allemaal ervaringen geweest die ervoor zorgen dat ik op een breed vlak gespecialiseerd advies kan geven.

Het roer moest om

Na een verblijf van vier maanden in Nigeria voor de adoptie van onze dochter zag ik de wereld en het leven anders. Met al die kennis en ervaring die ik in de loop der jaren had opgedaan moest ik toch ook op een andere manier impact kunnen maken?

Daarom zet ik me nu ook buiten de journalistiek in als videomaker en trainer om ondernemers en organisaties te helpen meer impact te maken.

Het overdragen van mijn kennis vergroot ook de impact die ik zelf heb; hoe meer van deze wereldverbeteraars storytelling en video in kunnen zetten voor hun missie, hoe beter.

En hoe leuk is het om als trainer met klanten te werken zoals Swink, een internetbureau waar mensen met autisme volledig tot hun recht komen? Of grote organisaties als WNF, IVN en Stichting Doen?

Maar ook het opleiden van andere journalisten en programmamakers is geweldig om te doen. Het houdt me scherp. Net als het blijven maken van videoproducties over sociaal ondernemers, onderwijs en de energietransitie in samenwerking met andere creatieve collega’s.

Echte aandacht voor de behoefte van de klant

Zolang ik kan werken met aandacht en betrokkenheid ben ik blij. Geen belofte aan een zaal vol mensen dat ze voor veel geld in een half dagje ‘leren vloggen’. Geen a-b-c-video die er flashy uitziet maar eigenlijk niets zegt en niemand raakt.

Nee; ik wil echt de diepte in, tot de kern komen en samen voor een duurzaam resultaat gaan.

Zodat jij vol zelfvertrouwen kan staan voor je talent, je dienst, je product of je overtuiging en anderen kan aansteken met jouw enthousiasme.

Wanneer jij meer impact maakt, is mijn ‘werkdag’ geslaagd.


Een greep uit mijn werkzaamheden:

Trainingen & Coaching

Van beginners tot vergevorderde experts en van 15 tot 55 jaar; ik heb tientallen mensen mogen helpen op gebied van storytelling, video en presentatie door middel van training en coaching. 

Bijvoorbeeld voor social enterprises en stichtingen zoals Swink, Nice Fruitijsjes, Stichting Doen, WNF en IVN Natuureducatie. Maar ook voor journalistieke bedrijven als Omroep Flevoland en Omroep Gelderland waar ik verslaggevers en programmamakers alles mocht leren over camerajournalistiek en storytelling. Ook bij meer commercieel georiënteerde bedrijven loop ik regelmatig rond om mensen te helpen hun verhaal krachtiger neer te zetten.

Tekst- & Videoproducties

Onderwijs, sociaal ondernemerschap en duurzaamheid zijn thema’s die vaak terugkomen in de videoproducties waar ik aan heb gewerkt de afgelopen jaren. In samenwerking met ThisisVDO maakte ik onder meer portretten van sociaal ondernemers in opdracht van I Amsterdam, een serie over taalachterstand in het onderwijs voor de gemeente Den Haag en video’s over duurzame projecten van energiebedrijf Engie.

Je vindt een aantal voorbeelden in mijn portofolio.

Ik schreef ook teksten voor de websites van een aantal ondernemers en kreeg mijn eerste eigen boek gepubliceerd; ‘Hallo lieverd’ over de adoptie van onze dochter uit Nigeria. Daarnaast schrijf ik de verhalen bij de schitterende foto’s van Ton Sondag voor ‘Project Adopted’.